Rondreis Toscane, Italië. Dag 6 en 7: Siena en Firenze.

Met de botsing in het achterhoofd, gingen we door met onze reis doorheen het mooie Italië. Ik had graag het woord “prachtig” gebruikt, maar door de regen en de koude winden werd de vakantie plots iets minder aantrekkelijk. Of voor mij dan toch. Ik vind het echt een afknapper wanneer het slecht weer is op reis. Erg jammer. Gisteravond maakten we gebruik van het verwarmd zwembad en de sauna en dat deed echt deugd!

Enfin, vandaag staat er een wijnproeving op het programma! Maar eerst trokken we nog eens naar de andere kant van Siena: het fort, nog een kerk en het winkelcentrum aan het station.

We reden met onze wagen naar het station want het was daar maar €2 per dag betalen voor het parkeren. Fijn! Het regende dat het niet schoon meer was dus onze paraplu kwam nog maar eens van pas. We moesten even wandelen om het fort te bereiken en dit langs een vrij drukke baan die dan nog eens omhoog liep ook.

Eerst konden we de ingang van het fort niet vinden doordat er een plaatselijke, vrij grote markt stond. Het is daar blijkbaar elke woensdag markt die tot 13 uur duurt. Food en non-food. Vooral veel kledij, tapijten en gordijnen. Een beetje van alles en zeer fijn om eens door te lopen. (Liefst zonder regen)
Soit. We liepen even om het fort heen en vonden uiteindelijk de ingang. Niet veel soeps, in feite. Vooral omdat het pijpenstelen regende en er niet veel te beleven valt. In de zomer wordt het amfitheater bovenop het fort omgetoverd naar een openluchtcinema. Leek me echt super en zelf heb ik dat nog nooit gedaan!

Van bovenop het fort heb je natuurlijk wel weer een mooi zicht over Siena, alhoewel je betere uitzichten hebt vanuit de torens en duomo. Het is er wel mooi wandelen, but then again: rain, rain, rain.
Om wat van de regen te schuilen, gingen we een kerk binnen een eindje verderop. De Basilica Cateriniana San Domenico. Een grote kerk iets uit het centrum van Siena. Toen wij de kerk bezochten, werden die net wel gerenoveerd, zowel vanbinnen als vanbuiten. het zotste aan de basiliek is het gemummificeerde hoofd van de heilige Catharina van Siena, een patroonheilige van Siena.

Na het kerkbezoek liepen we terug richting de wagen, maar maakten we een tussenstop in het grote winkelcentrum aan het station. We hadden een hongertje en hielden halt bij een koffiehuisje, maar ze verkochten er ook pizza’s en pasta’s en zelfs hamburgers. Mijn latte was weer voor een appel en een ei en de roze donut die ik nam was ook €1. Het was een verrassing toen ik erachter kwam dat deze gevuld was met een soort van frambozencoulis. Yummy!

We deden nog wat boodschappen in de supermarkt in het winkelcentrum om te voorkomen dat we wijn moesten drinken op onze lege magen.

Op naar de wijnproeverij! Joepie! We wilden de ondergrondse parking betalen maar die bleek plots gratis te zijn! Boem! It’s our lucky day! 🙂
Het was ongeveer driekwartier rijden doorheen smalle baantjes naar Gaiole in Chianti. Onderweg stopten we om onze crackers met kaas te eten. Een fles rode wijn (€3) kochten we ook om ’s avonds op de kamer te consumeren.
Heerlijk, in de middle of nowhere eten, uit ons autoraampje (het regende nog keihard) hangend, met wat chillmuziek op.

Ook kwamen we een serieus ongeluk tegen waarbij een jeep op z’n kop lag en een man werd afgevoerd met een ambulance. Er waren nog andere wagens bij betrokken en er stond veel politie bij. Ik hoop dat het niet zo erg was dan het leek…

Eenmaal aangekomen werden we met een grote smile ontvangen. We kregen een rondleiding doorheen de brouwerij en de kelder waar de vaten wijnen lagen te rusten. We kregen vier rode wijnen te proeven, waarvan twee lekkere rode wijnen en twee iets meer spicy, gekruid, om het zo te zeggen. Die vond ik iets minder lekker. Ook mochten we een zelfgemaakt druivendrankje proberen en een icewine, een zeer zoete witte wijn, dat vooral als dessert geconsumeerd wordt. Vandaar de naam ook: dessertwijn.
Mijn broer kocht één fles rode wijn maar ik was niet helemaal overtuigd. Ik dronk een betere wijn in een restaurant in Firenze, maar da’s voor later! 🙂

Op de terugweg werden we afgeleid door het mooie uitzicht over de bergen. Uitstappen en foto’s nemen, natuurlijk!

We waren al redelijk vroeg terug in het hotel dus het was een beetje chillen en opruimen: de volgende morgen vertrokken we naar Firenze!
Voor het avondeten was de fles rode wijn al gefixt: nu nog afhaaleten! We hadden geen zin om op restaurant te gaan dus besloten we pizza af te halen in een plaatselijke pizzeria!
In Ristorante Piccola Oasi werden we hartverwarmend verwelkomd. Gelukkig kwam de dochter erbij want de vrouw kon amper Engels, en wij geen Italiaans… Oeps. Daar hing trouwens een enorme puzzel aan de muur en ze zeiden dat het de grootste ter wereld was. Met wat opzoekingswerk bleek dat natuurlijk niet zo te zijn maar het was wel mooi om te zien en ze was er duidelijk trots op. Ik denk dat ze zo’n 13.000 stukjes bevatte.

We smokkelden de pizza mee naar onze hotelkamer en raakten wel twee uur aan de praat. Zo fijn, broer en zus, in Italië, pizza etend en wijn drinkend. Nadat het wat in onze hoofden zat, besloten we te gaan slapen. Morgenvroeg nog een uurtje rijden richting de meest toeristische stad van Toscane: Florence.

Nog een laatste ontbijtje in het hotel en we zijn weg! Rond een uur of half twaalf kwamen we aan op een parking van een groot winkelcentrum. Floris had opgezocht waar we gratis konden parkeren en dit was de beste oplossing. We moesten nadien nog een tram nemen voor een tiental minuutjes en dan een bus op voor een dikke vijf minuten. Na 500 meter waren we er. Een mooie AirBnB met een veel betere host. We kregen een aangename verwelkoming maar ze waren nog bezig met het schoonmaken van onze slaap- en badkamer. Eén van de twee hosts raadde ons een goed restaurantje aan om ’s avonds heen te gaan. Top!

De rest is voor een andere keer! 🙂