Uitgetest: Smart Forfour.

“Hanne, hebt gij zin om eens een Smart uit te testen?” Ik houd nogal van wagens en rondrijden, dus ja! Zeker en vast!
Ik trok er een weekendje mee naar Oostende! Lezen jullie mee?


Had een taxichauffeur een mooie 9 to 5 en in het weekend vrij, dan was dat mijn huidig beroep, gok ik. Ik rijd zo graag rond met de wagen. Dat is echt een plezier voor mij.
Ik heb daarom ook al vrij veel rijervaring, zowel met diesel als met benzine. Want geloof me, dat is toch een verschil qua rijstijl. Na enkele jaren rijervaring, ontdek je dan ook de verschillen hierin. Zoals je bijvoorbeeld wilt starten bij een rood licht… Een diesel krijg je makkelijker op gang want de koppeling werkt vlotter en aangenamer bij het loslaten ervan. Bij een naft moet je al wat meer gas geven terwijl je je koppeling loslaat. Alsof je bij een dieselwagen volle bak gas zou geven terwijl je in neutraal staat. Hoge toeren à volenté.

IMG_6023
Mijn Smartje was ook een naftje. Dat kon ik vergelijken van gevoel met mijn mama haar naftautootje. Al was ik er wel snel mee weg, daar niet van. Het is gewoon even wennen.
Het optrekken verloopt sneller dan ik verwacht had. En doordat ik meer gas moet geven terwijl ik mijn linkervoet zachtjes van de ambriage afhaal, ronkt de motor zo lekker hard. Ik had even het gevoel alsof ik in een Porsche zat. Al zat ik wel een stukje hoger en had ik iets meer ruimte dan zo’n snelheidsbak.
Bij het optrekken op de autosnelweg, verliep het iets minder vlot. Dan kon ik niet zeggen “Oh, ‘k ga mij er snel eens tussen smijten want er is hier een gaatje vrij!”. Dat merkte ik omdat ik nogal een zware rechtervoet kan hebben en houd van snelheid. Ik heb me altijd aan de snelheid gehouden, hoor, maar op de autostrade was het rustig aan.
Zo wees mijn vriend plots naar mijn stuur: “He, ge hebt cruise control!” WAT?! Dat wilde ik toch wel eens testen! Wat een zalig gevoel. Het deed me denken aan wanneer je in een karretje van een achtbaan zit en de ketting je meeneemt op zijn stijle roetsjbaan, klaar om de afdaling te riskeren. Het moment waarop je afhankelijk wordt van het machine.
Alsof het me meetrok met een soort touw en ik niets meer moest doen behalve sturen en pinken. En remmen natuurlijk had het nodig geweest. Van zodra ik de rem induwde, viel de cruise control weg en moest ik het nadien opnieuw instellen. De cruise control bestaat uiteraard voor lange afstanden met weinig manoeuvres. Ik kon de snelheid aanpassen met knopjes op het stuur.


Mijn Forfour was mooi blinkend grijs en ik had een open dak. Super cool!
Tot ongeveer 90 km/uur kon ik het open dak terug sluiten. Ja, ja, ik heb het allemaal uitgetest! Het stuur draait erg aangenaam, niet zo eentje waar je aan moet wringen. Ook neemt ie korte bochten, handig om te parkeren.
Toen ik m’n wagentje ging oppikken in Brussel, was het nog een heel gedoe om op de autostrade te geraken. Hoogstwaarschijnlijk was het niet eens zo moeilijk, hoor. Maar ik kom nooit in Brussel en al zeker niet met de auto. En aangezien mijn smartphone voor GPS speelde, werkte het allemaal niet zo goed mee. Ik was er dus ergens te vroeg of te laat afgegaan en ik reed zowat midden in het centrum. Ik was zelfs bijna in een doodlopende baan in een tunnel gereden omdat de app Kaarten gezegd had af te slaan. Halleluja. Geef mij maar een gps in een auto. Geen gesukkel met povere applicaties die je zogezegd de juiste weg opsturen maar waarbij je radicaal de dupe van bent. Machtige dingen trouwens, hè, die gps’en.


Het ziet er een klein autootje uit, maar je kan er makkelijk met vieren in zitten. En de Forfour heeft er nog een ruime koffer bovenop.
Aangezien ik niet veel ken van wagens en al zeker niet van hun technische kant, verwijs ik je graag door naar deze pagina waar je een kijkje kunt nemen naar het verbruik, de aandrijving,…

Echt een tof bakske en ik heb er elke seconde van genoten! Vanaf €10.890 kan je zelf zo eentje nieuw aanschaffen. Ik heb zelf geen auto nu maar als ik er mij ooit eentje koop, weet ik welke het wordt! 😉

Bedankt Global Image PR en Smart!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: